A kert művelése, karban tartása nagy feladat, értelme akkor van, ha örömmel végzi diák és tanár egyaránt.
Ősszel a tanév tervezésekor megalakítottuk a kiskertész csapatot, akik rendszeresen gondozzák a kertet. A csoport 4-7. osztályos tanulókból állt, minden héten csütörtök és péntek délután tudtuk tevékenykedni. A pedagógusok közül ebben az időpontban két kolléga dolgozott rendszeresen a kiskertészekkel.
A tanév elején tervet készítettünk, hogy ki, milyen formában tudja a tananyagába beépíteni a kerti tevékenységet vagy a kertben tartandó órákat.
Az alsósok több órát is a kertben tartottak. Szerveztek olvasó pikniket a szabadban, beépítették tanmenetükbe a kertben való tevékenységeket.
A felsősök technika és természettudományi gyakorlatok (7-8.o.) keretében tevékenykedtek a kertben.
Az évszakoknak megfelelően elvégeztünk minden munkát. Elsősorban olyan növényeket termelünk, amit a gyerekek a tavasz során és a nyári napközi ideje alatt el tudnak fogyasztani (eper, ribizli, málna, cseresznye), illetve a főző szakkörön hasznosítani tudnak az év során. Folyamatosan komposztálunk. Ősszel az egyik komposztálóból az érett komposztot már ki is tudjuk a talajra teríteni.
Ősszel: szép volt a termésünk,
- betakarítás: paprika, paradicsom, burgonya, napraforgó, sütőtök, sárgarépa, petrezselyem, vöröshagyma, fokhagyma
- Magot fogtunk a „Magot az iskolakertből” akció keretében: Faddi paradicsom, Hokkaidó tök, napraforgó
- Először próbálkoztunk batátával, amihez a palántát is itt az iskolában neveltük, kiváló lett a termés.
- Betakarítás után őszi az őszi ásást is elvégeztük. A munkába a karbantartó is be szokott segíteni.
Télen: – termések feldolgozása főző szakkör vagy osztályfőnöki óra keretében ( kompótok készítése( ehhez a szülők is küldtek gyümölcsöt), főzéshez a kerti terményeket felhasználták
- Madarakat etettünk: napraforgó mag, faggyú kihelyezése
Tavasz: – paprika, paradicsom, batáta palánta nevelése
-veteményezéshez a talaj elő készítése
– veteményezés osztály szinten, illetve a kiskertészek közreműködésével.
– Gyümölcsfák tányérozása: őshonos fáink szépen élnek
Jelenlegi állapot:
Termett a cseresznyefa, eper, most érik a málna, ribizli (fekete, piros, fehér), josta
- Az esővizet felfogjuk, illetve a kútból szivattyúzzuk az öntözéshez a vizet.
Sajnos nagy a szárazság nálunk, sokat kell öntözni, amit a gyerekek nagyon szívesen csinálnak.
- A saját magunk által nevelt palántákat kiültettük(paprika, paradicsom, batáta), elveteményeztünk. Minden növény szépen fejlődik.
- Jó helyen van a kert, a talaj is kiváló, eddig sem rovarok sem egyéb betegség nem támadta meg a növényeket.
- Sajnos a gazok is jól érzik magukat, sokat kell gyomlálni és gyomtalanítani.
- Az új kertben kialakított taposó is gazosodik, folyamatosan gyomtalanítani kell.
- A két hetes nyári napközi ideje alatt a gyerekekkel tudunk a kertben dolgozni.
- A nyár többi részében a takarítónők és a karbantartó segítségére is számítunk, illetve alkalmanként a helybeli gyerekeket mozgósítjuk.
Szülők segítsége:
- a kertépítésben közreműködtek
- tavasszal küldtek szaporító anyagot
- ősszel a küldtek gyümölcsöt az aszaláshoz.
Nyílt nap:
Tavasszal, a Családi és sport napunkkal egy időpontban tudtuk megrendezni, mert tavasszal, a COVID miatt elmaradt egyéb programokat is pótolni kellett, illetve minden iskola, szervezet ekkorra szervezte az elmaradt rendezvényeket.
Ezért is kevesebb érdeklődő volt a nyílt napon. A szomszédos iskolából és óvodából voltak látogatóink, illetve szülők is megtekintették a kertet és további támogatásukról biztosítottak bennünket.
Tervek:
- Kert további művelése, fejlesztése
- Nyilvánosság növelése
- A kertművelés népszerűsítése a családok körében